Hvordan jobbe med søkemotoroptimalisering? Å drive med søkemotoroptimalisering (SEO) kan alle lære uten å være SEO-ekspert, også de som ikke selv gjør det praktiske med å legge artiklene sine ut på nett! Her får du gode skrivetips også i forhold til nøkkelordene du kan bytte innholdet ditt rundt. God søkemotoroptimalisering starter med litt teknisk tilrettelegging bli gjort. Senere er hovedpoenget å tenke søkemotoroptimalisering hver gang dere skal skrive eller legge multimedia på nett. Det betyr å spørre seg selv om hva målgruppen ønsker å lese og hva de dermed vil søke på.

Med andre ord er søkemotoroptimalisering SEO noe så vennlig som å hjelpe målgrupper å finne frem. En tabbe er ofte å skrive ut i fra hva du selv vil fortelle. Folk søker ikke nødvendigvis på det du vil fortelle. For å få fortalt noe er du nødt til å treffe folk på hjemmebane i forhold til hva de søker på. Når de først er på siden din kan du få frem det meste av det du har på hjertet.

Estimate Cost : NOK

Time Needed : 10 minutes

Problemstillinger: Hvordan jobbe med søkemotoroptimalisering? Skrivetips. Hvordan jobbe med nøkkelord for SEO.

  1. Teknisk tilrettelegging for SEO

    Teknisk tilrettelegging for søkemotoroptimalisering er en jobb for webmasteren eller andre som er teknisk kyndige. Nettstedet må være tilgjengelig for indeksering (Skriv site:www.domenenavnetditt.no på Google, da må det komme treff). Det må gå an å legge inn sidetittel (page title) og metabeskrivelse (meta description). Sidelenker (URL) må ha forståelige ord og bør kunne redigeres av deg. Flerspråklige sider må settes opp riktig.SEO søkemotoroptimalisering fra Viis.no

  2. Planlegg innholdet på viktige enkeltsider

    Hvis du selger “billige bildekk” er det fristende å skrive “billige bildekk” overalt. Da vil søkemotorene lure på hvilken av sidene på nettstedet ditt som handler om “billige bildekk”. Fordi det er vanskelig å si, kan du bli sendt nedover på søkeresultatrangerinken. Bruk gratisverktøyet Google Trends til å finne hva folk søker mye på. “Billige bildekk”, “bytte dekk”, “kjøpe vinterdekk”, “nye sommerdekk”, “bestill dekkskifte” er “finn dekkforhandler” ordkombinasjoner som du kan dedikere enkeltsider fremfor å bruke “billige bildekk” overalt.Idedugnad markedsplanlegging planlegging markedsplan workshop markedsføring © illustrasjon Dmitriy Shpilko_123RF

  3. Planlegg nøkkelord

    Hva er de viktigste ordene som folk vil søke på enten de skriver enkeltord, hele setninger eller bruker talesøk? Før kunne man bare legge inn “nøkkelord” på en side og så indekserte Google på dette. Det er det slutt på. Når vi nå snakker om nøkkelord, handler det om ord som du vil ha med i teksten. 

    Det er lett å komme høyt opp på søkeresultater når du bruker smale faguttrykk som bare noen få er interesserte i, som for eksempel “skillebrytere”. En liten felle er når du tror at du bruker et uttrykk som vil treffe hos fagfolkene du vil nå, men som også privatpersoner bruker som for eksempel “betalingsløsning”. 

    Det vanskelige er når det er stor konkurranse om et ord, slik som bildekk. Da kan du bygge opp nøkkelordene dine med flere ord. “Bildekk” alene er omtrent umulig å vinne. 
    bildekk
    bildekk billige
    bildekk billige kvalitet
    bildekk billige kvalitet testvinner
    bildekk billige kvalitet testvinner omlegging inkludert 

    Poenget er: Hvis du jobber inn nøkkelordet med mange enkeltord så har du gode muligheter for å rangere høyt på dette. Samtidig så er du med i konkurransen om de kortere søkeordene. Over tid kan du jobbe med artikkelen slik at du etterhvert rangerer bedre og bedre på de kortere søkeordene. Hvordan gjør du det? Se neste trinn.

    Les mer: Slik jobber du best med nøkkelordene dine 
    Nøkkelord hjelper deg i arbeidet med SEO søkemotoroptimalisering

  4. Skriv god, søkemotoroptimalisert tekst

    Nå er vi kommet til selve skrivejobben. Dersom du ikke publiserer selv, så kan du likevel merke elementene i teksten slik at andre kan legge dem inn riktig på nettstedet. Rutinerte SEO-tekstforfattere kan skrive rett inn i publiseringsverktøyet. Her tar Viis utgangspunkt i at du skriver i et tekstbehandlingsdokument. 

    Skriv nøkkelordet på toppen av manus. Det skjerper sansene. Vi går for: bildekk billige kvalitet testvinner omlegging inkludert

    Hovedoverskriften (H1): Billige bildekk inkludert omlegging – testvinner av høy kvalitet
    Ingress/første avsnitt: Billige bildekk inkludert omlegging får du fra oss i Bildekkspesialisten AS. Superdekket er en testvinner av høy kvalitet i bladet Elmotor. 

    Nå har du vridd hodet litt og er klar for å skrive tekstene som Google (det handler mest om Google) presenterer i søkemotorresultater. Sidetittel er synlig i noen nettlesere, men ellers ikke noe man ser utover i søkeresultatene. 
    Sidetittel på under 68 tegn: Billige bildekk inkludert omlegging • Testvinner • Høy kvalitet
    URL: (en del av lenken blir lagd automatisk, så du får skrive resten: …../billige-bildek-omlegging-testvinner-kvalitet
    Metabeskrivelse på under 160 tegn (denne kan bli vist, men Google lager også slike utdrag/snippets ut i fra hva noen søkte på): Billige bildekk av høy kvalitet får du fra Bildekkspesialisten. Superdekket fortsatt på lager. Vær rask. Årets testvinner i Elmotor får du inkludert omlegging

    Skriv så hele artikkelen. Gjenta nøkkelordene mye, uten at det ser alt for snålt ut. Du kan også bruke synonymer. Google skal kunne forstå “billig” og “billige” og kanskje “billigere” som samme ord, men er nok bedre på engelsk enn norsk der. Artikkelen bør være på 300 ord eller mer. Erfaringen til Viis er at selv kortere artikler kan rangere på topp så lenge de er godt søkemotoroptimalisert. 

    Ha minst to mellomtitler (merkes H2) med de viktigste ordene i nøkkelordet, som for eksempel “Billige og bra bildekk” og “Også bildekk-testvinner kan være billig”. 

    Ha med bilder? Bildene skal merkes med en “alt tag”. Folk flest bruker ord til å søke etter bilder. Ord kan vanskelig matches presist med et bilde. Skriv derfor denne tag-en. For eksempel (alt tag) Superdekket årets testvinner i Elmotor. Billig bildekk av høy kvalitet. Inkludert omlegging hos Bildekkspesialisten.Eksempel Google snippet søkemotoroptimalisering

  5. Fortsett å finjustere artikkelen etter publisering

    Når artikkelen er publisert kan du følge med på om den klatrer oppover på rangeringer. Det finnes spesialverktøy for dette, men du kan også gjøre søk i privat/anonymt nettleservindu (dine preferanser/tidligere søk skal da ikke bli tatt hensyn til). Har du WordPress, bør dere installere Yoast SEO eller tilsvarende som gir god hjelp underveis.

Tools
Materials
  • Tilgang på bilder og gjerne noen som kan lage dem i riktig størrelse (“photoshoppe”)
Spørsmål? Spør da vel!