PIM står for Product Information Management. Hva er PIM? PIM-løsninger lar deg samle produktinformasjon på ett sted. På denne måten blir PIM-løsningen én kilde for presentasjon av produktinformasjon uansett hvor informasjonen skal presenteres.

Produktinformasjon kan være produkttekster, overskrifter og nøkkelord på ulike språk, fotografier, illustrasjoner og video.

Product Information Management skaper orden og oversikt

Mange med nettbutikk ser veldig raskt behovet for PIM-løsning. Viis vil gi deg ett godt råd: Gå for et PIM-system med en gang. Du sparer inn pengene såfremt du mener at din og dine medarbeideres tid har en verdi.

Vite mer? Kontakt VIis om PIM

Ofte vil nemlig nettbutikkeiere starte ut med å legge produktinformasjon ut i selve nettbutikksystemet. Etterhvert kommer det informasjonsoppdateringer som skal legges ut og mange ganger vil butikkeieren også presentere produktinformasjon i andre kanaler inkludert Facebook, Google Shopping og digitale/papirbaserte produktkataloger og faktablader. Da blir hverdagen etterhvert langt mer kompleks og nettbutikken svært lite egnet.

Mange løser dette ved hjelp av regneark og ved å sette noen medarbeidere på jobben. Regneark er en dårlig idé. Å sette medarbeidere på jobben er en god idé, men det er naturligvis viktig at de har et effektivt arbeidsverktøy. Da kan innsatsen gå med til å lage god informasjon i stedet for å håndtere et vanskelige datasystem.

PIM-løsning gir presentasjon i mange ehandels-kanaler av produktinformasjon

PIM er samarbeidsverktøy

PIM-løsninger er formet for å være et enkelt og brukervennlig verktøy for produktinformasjonsansvarlige. Product Information Management-systemet blir kilde for nettbutikken og andre kanaler. Viis forhandler Plytix PIM som har en svært viktig funksjon: Samarbeidsverktøy.

Funksjonen som samarbeidsverktøy innebærer at mange kan få tilgang til å oppdatere informasjonen. I stedet for at du eller en kollega skal sitte med det selv, kan dere be leverandører om å legge inn informasjonen selv. PIM-løsningen viser tydelig hvor oppdatert informasjonen er i prosent og hvem som har ansvar for à jourføringen.

Forskjellig informasjonskvalitet og innhold

Dere vil raskt se at leverandører har veldig forskjellige måter å levere informasjon på og veldig ulik kvalitet. Noen leverer komplett informasjon for alle produkter selv om bare informasjonen for noen er oppdatert. Andre leverer bare den oppdaterte informasjonen. Problemstillingen blir ikke enklere av at informasjonen kommer på forskjellige språk. PIM er lagd for å håndtere dette.

Komme i gang med PIM? Les mer om hva Viis kan tilby med Plytix PIM

Mange kjenner til begrepet søkemotoroptimalisering som handler om å optimalisere særlig for Google-søk. Innenfor nettshopping åpner en helt ny verden seg i forhold til dette. Ulike plattformer har ulik krav til informasjon. Derfor må du optimalisere på forskjellige måter. PIM-systemer gir muligheter for dette som du ikke får i nettbutikksystemet.

Produsenter og importører trenger PIM

Produsenter og importører trenger også PIM (Product Information Management).

Årsaken er kort og godt at det blir veldig mye enklere å forhandle produkter som kommer fiks ferdig med god produktinformasjon – ja, som til og med kommer med informasjon for ulike salgsplattformer som Google Shopping og Amazon.

PIM kan derfor også være nettopp verktøyet som gjør at du kan utvide fra å selge egenproduserte eller -importerte varer til å jobbe med forhandlere.

PIM eller ERP/økonomisystem?

Kan jeg bruke ERP til produktinformasjon, spør mange.

ERP/økonomisystemer er ikke lagd for dette fra bunnen av. Viis har sett mange økonomisystemer som også skal ivareta andre funksjoner. Et vanlig eksempel er CRM. Leverandøren sier at systemet kan fungere som CRM, men i praksis viser CRM-funksjonen å være mangelfull. Det vil være et godt stykke å gå for en ERP/økonomisystemleverandør å lage et godt PIM også.

I stedet blir produktinformasjonen inkludert produktpriser i ERP-systemet én kilde for PIM-systemet. PIM-systemet kan integreres og oppdateres automatisk eller manuelt med passelige intervaller.

Avtalepriser i PIM

Hva med avtalepriser i PIM? Dette lar seg vise ved programmering. Men, kunder med avtalepriser kjenner sine faste rabatter. De vil derfor være inneforstått med at prisen på sluttfakturaen reflekterer rabattert pris selv om ikke nettbutikken viser det.

Hva er PIM i korte trekk?

  • PIM er én kilde for all produktinformasjon.
  • Du må optimalisere produktinformasjon for ulike salgskanaler som nettbutikk, Google Shopping, Facebook og Amazon. Da er PIM en enda bedre idé og å bruke nettbutikk-systemet en dårlig idé
  • Viis forhandler Plytix PIM som er et nydelig samarbeidsverktøy. Her kan tekstforfattere, leverandører, byråer og andre legge ut informasjon som de har eierskap til.
  • PIM kan integreres med andre kilder inkludert ERP/økonomisystemer
  • Informasjonen i PIM kan også brukes til produksjon av digitale eller papirbaserte produktkataloger eller faktablader