Erfaren tekstforfatter

 

Tekst fra erfaren tekstforfatter er en hovedtjeneste fra Viis. I Viis finner du en tekstpartner med forståelse for behovene og målene til virksomheten din. Viis har bred forretningsforståelse og bransjeerfaring.

Innholdsmarkedsføring • digital markedsføring • tekst • tekstforfatter

Tekster fra Viis

Tekster er forskjellige: Reklametekster, reportasjer/artikler, redaksjonelle tekster, annonsetekster, responsutløsende tekster, brosjyretekster, faktaarktekster, e-post-tekster, kundecasetekster, fagartikler, bannertekster, presentasjoner, powerpointer, bloggtekster, film/videomanus, voiceover-tekster, emballasjetekster, webtekster…

 

Kjøp i nettbutikken: Søkemotoroptimalisering av 40 nettsider

 

 

 

Viis skriver det meste av dette – og enda mer. Vi skriver gjerne tekster for søkemotoroptimalisering (SEO) når vi først er i gang.

 

 

 

Kommunikasjonstekster

 

En hovedsak for Viis er å få budskapene tydelig frem.

 

Det meste Viis gjør er kommunikasjonstekster – gjerne litt lengre tekster enn “onelinere”. Mange ganger kan vi med noen timers innsats klare å formidle budskap som avsenderen har slitt lenge med å formulere selv.

 

Christian i Viis har skrevet veldig mange forskjellige typer tekster. Det er litt praktisk for kundene til Viis, da blir det ikke så mange tekstforfattere å måtte forholde seg til.

 

Viis konkurrerer ikke med reklamebyråer på tekst. Gode reklamebyråer har en vidunderlig evne til å bruke dramatiseringsteknikker for å tydeliggjøre poenger. Bak en god reklametekst kan det ligge temmelig mange timers forarbeid. Ikke bare fra tekstforfatteren, men fra et stort, kreativt team og det kan koste temmelig mye.

 

Christian i Viis har jobbet i reklamebyråer med slike tekster, så han skriver en del slike saker også. Spesielt skolert er han i responsutløsende markedsføring. Det er ekstra artig nå, for web, eDM og netthandel har boostet behovet for tekster som skal utløse handling hos leseren.

 

Tekst med tone

 

En annen sak med tekster, er at de har sin tone – “tone of voice”. På nettstedet her er Viis ganske muntlig, litt sleivete og i blant tøysete. Det passer bra i det daglige arbeidet med kreativ kommunikasjon.

 

Men, formen vi har her ville være totalt uaktuell for mange av kundene våre.

 

Derfor søker vi oss inn på kundenes tone. Mange ganger tar vi den med en gang, andre ganger må vi prøve og feile litt.

 

Andre ganger trenger kundene å finne sin egen tone. Da hjelper vi med det og får det på plass over tid.

 

Over tid forsøker Viis å bidra til forenkling av språk og tone. Kortere setninger (setter punktum), aktiv form fremfor passiv form, unngå “man, en”.

 

Gjenbruk av tekster

 

Gode tekster kan du bruke flere steder. En tekst i pressemelding kan lett bli til blogginnlegg. Et blogginnlegg har kanskje potensial til å bli en kronikk eller leserinnlegg. Litt redigering i webtekst, og du kan nærme deg en eDM/et elektronisk nyhetsbrev.

 

Viis er opptatt av å skape mer verdi ut av tekster ved å gjenbruke dem.