Viis har en kommunikasjonspraktisk tilnærming til søkemotoroptimalisering (SEO). Vi finner ut av situasjonen med noen hjelpeverktøy og installerer litt forskjellig. Så rydder vi opp i masse tekster, overskrifter og teknisk. Senere lager vi innhold

Har du sett litt inn i søkemotoroptimaliseringens verden? Den er ganske rar. Du kan gjøre det ene og det andre, uten riktig å vite hva effekten er. Veldig mange har dessuten sterke meninger om dette. 

 

Gå for litt SEO

Viis sitt eget ståsted er klart i favør av å bedrive litt søkemotoroptimalisering. Etter at du har søkt og ordnet en stund, så vil du nemlig se at søkene etter deg og ditt på Google og Bing m.fl. blir litt bedre. 

Viis kombinerer tekstkompetanse med teknologisk kompetanse (og glede, vi er temmelig teknologiglade her), og hugger til med blant annet dette:

  • bruker analyseverktøy for å luke bort de dummeste, tekniske feilene og bøte på de meste åpenbare manglende på nettsteder
  • bruker andre analyseverktøy for å få oversikt og kontroll med hvilken informasjon som (særlig) Google presenterer 
  • registrere nettstedet en del steder og droppe noen lenker hist og pist
  • redigerer tekster, sidetitler, metabeskrivelser og –tagger. 
  • skriver nye tekster og fortsetter gjerne med det

Det er mange meninger om SEO der ute. Vi liker artikkelen om hvorfor du ikke trenger en SEO-ekspert som Netlife Research har skrevet. Viis er nettopp den type ekspert du ikke trenger – vi gjør bare ting som du selv kunne ha gjort, dersom du hadde tid eller visste hvordan. Tilsvaret fra kommersiell direktør Lars Johanson og fagansvarlig SEO Michiel Ouerwerker i Synlighet er også godt. 

Noe av det fine med å være kommunikasjonspraktiker, er at mens andre tar mange tusenlapper for å analysere hva du bør SEO-gjøre, så tar vi disse tusenlappene og gjør mange ting som med høy grad av sannsynlighet hjelper.