Viis lager innhold og tar ansvar for å oppdatere nyhetsrom. 

Mange virksomheter bygger opp nyhetsrom for å gi media og andre målgrupper enkel tilgang til innhold som tekst, bilder, illustrasjoner, statistikk og rapporter. 

Nyhetsrommene kan ligge hos egne tilbydere av nyhetsrom-tjenester eller være en del av ordinære nettsteder/weber/hjemmesider. Det er viktig at rommene er godt tilgjengelig for søkemaskiner, særlig Google.

Rommene gir mulighet for å formidle saker som ikke nødvendigvis er nyhetsorienterte. Saker som ”slik skifter du dekk”, ”slik pusser du opp”, ”6 gode råd for….”, ”slik gjør du hagen klar for våren” og ”slik får du ungene i aktivitet på hytta” er ikke tidsaktuelle på samme måte som ”Norge vant gull i VM”, men er like fullt interessant tema/featurestoff for media. Når stoffet er lett tilgjengelig i nyhetsrom, øker sannsynligheten for at det blir brukt sammenlignet med at media selv må ta kontakt eller det blir massedistribuert én gang som pressemelding.