Firmanavn er viktig. Det er selskapets merkevare. Viis bistår i navneprosesser og det som hører til. 

Det er forskjellige innfallsvinkler til et merkenavn. Selv navn som kanskje i utgangspunktet ikke fungerer så godt kan likevel være gode greier. Folk i bilbransjen vet hva RSA Bil er for noe, enda navnet er veldig intetsigende. Fortsatt tenker mange "skipsrederi" når de hører navnet Anders Jahre. Thon er etternavnet til en mann som senere ble merkenavn for en hotellkjede. Mange folk vet til og med hva Jedematic er for noe. 

Etter at et navn er valgt så starter profileringen av navnet og virksomheten bak. Det er derfor alle vet at Apple ikke dyrker epler.

Det er litt forskjellig leire innenfor navnevalg. Viis har mest tro på navn som er relativt nøytrale i forhold til verdier og virksomhet, men som godt kan gi noen positive assosiasjoner som pirrer nysgjerrigheten og som passer inn i en historie om virksomheten. 

 

Gode assosiasjoner

Derfor liker vi Apple. Og vi liker Viis. Viis betyr ingenting, men gir assosiasjoner til flere ting vi vil bli assosiert med. 

Noen navnetyper fungerer dårlig. Dersom «Norsk septikkservice» utvider virksomheten til Sverige, så fungerer navnet dårlig. Da må man kanskje bytte navn eller etablere et datterselskap med annet navn. Dersom Norsk betongsag starter med betongstøping i Norge og Danmark, så blir navnet pussig. Concretia eller noe deromkring kan drive med det meste innenfor feltet i de fleste land. 

Navnet behøver rett og slett ikke på død og liv forklare hva virksomheten driver med. Kan ofte være bedre om navnet ikke gjør det, slik at det blir lettere å justere over tid. Slagord, visjoner etc. kan ta seg av forklaringsjobben. 

 

Gode navn

Viis gjennomfører navneprosesser og forutgående verdi- og visjonsprosesser. Veldig ofte er det viktig å ha organisasjonen med i slike prosesser. Andre ganger får vi en bestilling. Da setter vi i gang og bruker det vi kaller assosiasjonsmetoden. Kundene får en mengde ord, assosiasjoner og noen forslag til navn som kommer utav dette – med tilhørende beskrivelse. Det er ikke Viis som velger navnet. Derfor er det ikke garantert at vi finner frem til det. Men, det er garantert at vi bidrar til en fruktbar navne-prosess som kunden kan ta videre med eller uten vår assistanse. 

Her er par alternative fremgangsmåter:

A. Ledelse, styret o.a. kjører sin en verdi- og visjonsprosess. Resultatene presenteres for Viis. Viis kommer tilbake med konkrete forslag. 

B. Viis kjører en verdi- og visjonsprosess. Vi bruker 1/2 - 1 dag sammen. Viis inspirerer, deler i grupper hvor folk tillitsfullt og åpent kan være kreative, og bidrar som katalysator for gruppearbeidet. Resultatene havner på tavla. Vedtakene bør tas senere - godt å la navn modne litt. 

Det kan kanskje være lurt å kvalitetssikre navnet via et «patentbyrå»/IP-byrå i forhold til om andre har tatt det. Googling er også lurt – og; funker det i utlandet? Eller på nynorsk?

Kjekt om det er ledige nettadresser for navnene.