Tjenester

Fra kommunikasjonspraktikerne™ i Viis 

Med tjenesten ”Corporate makeover” har Viis hentet inspirasjon fra finansbransjens omstrukturering av virksomheter. Viis omstrukturerer kommunikasjonen ved å kaste nytt blikk på virksomheters identitet og markedsføring, etablere rullerende markedsplan i skyen og sørger at planlagte tiltak blir faktisk blir gjennomført. 

Vårt markedssjef i skyen-konsept er blitt tatt godt i mot av blant annet Degree og Traveltext. Corporate makeover er en strategisk og taktisk overbygging til denne tjenesten.

Viis møter virksomheter som på grunn av alle mulige, naturlige og helt greie forklaringer trenger en makeover. 

Forklaringer kan for eksempel være ”vi har hatt alt for mye å gjøre til å tenke på markedsføring”. Men, det kan også skyldes at markedet har forandret seg voldsomt uten at virksomhetene har klart å tilpasse seg dette. Eksempler er ”vi leverer IT-utstyr” til ”vi tilrettelegger for skybaserte arbeidsformer” og ”vi lager web” til ”vi designer digital kommunikasjon”. 

”Bli ny med Viis” handler ikke om en ny brosjyre eller omstrukturering av nettsteder. Det handler om å bevare det gode og røske litt så virksomheten kan nå målene sine bedre. Viis har masse erfaring, er ikke redde for å stille vanskelige spørsmål og er full av kreativitet. Dette bringer vi inn og som forslag til videre bearbeiding i virksomhetens utviklingsprosess. 

Elementer Viis berører

Vi berører alle elementer som i referanse- og tjenestebeskrivelser her på nettstedet. Vi har i tillegg et stort nettverk av samarbeidspartnere som vi kjenner godt. 

Driver du en liten eller mellomstor bedrift og trenger du corporate finansrådgivning, så har vi gode krefter i nettverket vårt på dette også. 

 

Basisaktiviteter

Vi gjør det forarbeidet som er nødvendig, ikke mer. Viis gjør det enkelt fremfor omfattende og komplisert. 

Analyse. Intervjuer av medarbeidere, kunder, leverandører og andre. For å skape noe mer ut av dette enn bare en analyse, kan arbeidet resultere i aktuelt/blogg-artikler til web. 

Kvalitativ vurdering av virksomheten identitet, visuelle profil, nettsted etc. 

Markedsundersøkelser ved behov. Fokusgrupper og/eller kvantitative markedsundersøkelser. 

Presentasjon av funnene. Arbeidsmøte med nøkkelpersoner. 

Kommunikasjonsstrategi. Definisjon av retning. 

Markedsplan i skyen. Alle som skal, kan se og oppdatere den. 

 

Gjennomføring

I minst 6 måneder går Viis inn som markedssjef i skyen og gjennomfører tiltak. 

Og det er det hele. 

 

Christian utvikler nettsteder i Viis

Viis utvikler nettsteder basert på maler. Malene (templates) er i realiteten avanserte, ferdige nettsteder som vi bruker som utgangspunkt for weben din. 

Joomla, Drupal og WordPress er alle tre anerkjente publiseringssystemer. Publiseringsystemet Viis foretrekker er Joomla, men vi jobber også mer og mer i WordPress. Streng tatt behøver du ikke tenke noe særlig på det, men på om malene Viis foreslår kan passe. 

Det er kostbart å bygge opp nettsteder fra bunnen av. Noen virksomheter har behov for noe som er helt unikt for dem. Da anbefaler vi dem å kontakte våre kunder Netlife Research og/eller Degree Consulting Group (Viis har en finger med i tekstene på det nettstedet og mer) litt avhengig av hva dere trenger. 

Mange klarer seg imidlertid godt med nettstedene Viis bygger opp. Unikt for oss er at vi gjør tekst, nettsted, prosjekt og søkemotortilpasning (SEO) regi av én og samme person. Det blir helhetlig og rimelig. Hvis du for eksempel bruker en enda rimeligere webutvikler, så må du kanskje kjøpe rådgivnings- og prosjektledertimer i tillegg – her får du det som en integrert leveranse (inni samme hode). Skal du også knytte til deg en tekstforfatter, så blir det mye prosjektledelse som du må stå for selv eller leie inn. 

Webutvikling fra Viis kan dessuten gå ganske raskt. 

Les mer: Skann nedover her, så finner du også noen av våre nettstedsreferanser.

Fordi vi bruker standardteknologi er det enkelt å utvide nettstedene med mer funksjonalitet. Det er også enkelt for kundene våre å lære seg å publisere og kanskje gjøre litt utvikling selv.

Webutvikling fra Viis inkluderer som standard:

  • idédugnad og rådgivning om innhold
  • følg med underveis
  • ferdig nettsted
  • dokumentasjon
  • tilknytning til Google Analytics, Google Search Console (tidligere "Webmasters") etc.
  • tips om tilknytning til sosiale medier
  • integrert backupløsning

 

Høyere opp på Google-søk

Viis har en kommunikasjonspraktisk tilnærming til søkemotoroptimalisering (SEO). Vi finner ut av situasjonen med noen hjelpeverktøy og installerer litt forskjellig. Så rydder vi opp i masse tekster, overskrifter og teknisk. Senere lager vi innhold

Har du sett litt inn i søkemotoroptimaliseringens verden? Den er ganske rar. Du kan gjøre det ene og det andre, uten riktig å vite hva effekten er. Veldig mange har dessuten sterke meninger om dette. 

 

Gå for litt SEO

Viis sitt eget ståsted er klart i favør av å bedrive litt søkemotoroptimalisering. Etter at du har søkt og ordnet en stund, så vil du nemlig se at søkene etter deg og ditt på Google og Bing m.fl. blir litt bedre. 

Viis kombinerer tekstkompetanse med teknologisk kompetanse (og glede, vi er temmelig teknologiglade her), og hugger til med blant annet dette:

  • bruker analyseverktøy for å luke bort de dummeste, tekniske feilene og bøte på de meste åpenbare manglende på nettsteder
  • bruker andre analyseverktøy for å få oversikt og kontroll med hvilken informasjon som (særlig) Google presenterer 
  • registrere nettstedet en del steder og droppe noen lenker hist og pist
  • redigerer tekster, sidetitler, metabeskrivelser og –tagger. 
  • skriver nye tekster og fortsetter gjerne med det

Det er mange meninger om SEO der ute. Vi liker artikkelen om hvorfor du ikke trenger en SEO-ekspert som Netlife Research har skrevet. Viis er nettopp den type ekspert du ikke trenger – vi gjør bare ting som du selv kunne ha gjort, dersom du hadde tid eller visste hvordan. Tilsvaret fra kommersiell direktør Lars Johanson og fagansvarlig SEO Michiel Ouerwerker i Synlighet er også godt. 

Noe av det fine med å være kommunikasjonspraktiker, er at mens andre tar mange tusenlapper for å analysere hva du bør SEO-gjøre, så tar vi disse tusenlappene og gjør mange ting som med høy grad av sannsynlighet hjelper.

Viis tar pressefotos

For å være helt ærlig, så blir presseutspill mye bedre med pressebilder.

I blant rykker derfor Viis ut med kameraet. 

Særlig preserende er behovet for pressefotos hos virksomheter som ikke har jobbet så mye med mediekontakt eller har lagt liten vekt på bilder på nettstedet sitt. I oppstarten av nye kundeforhold er det derfor ofte aktuelt med litt knipsing. 

Media er glad i illustrerende bilder. Brystportrett ("passfoto") er kjekt, det, men det er mye artigere med litt liv i bildene. 

Dessuten syns media at det er greit med litt utvikling og variasjon. Det er ikke så morsomt å få oversendt det samme bildet som du har i bildearkivet fra før og som du har fått tilsendt sånn ca. 50.000 ganger allerede. Derfor tar Viis nye bilder en gang i blant. 

Når det er litt action og pressemeldinger skal sendes bredt ut, som for eksempel knyttet til prisen som DragonBox får på dette bildet fra Netlife Research under Webdagene, så er det veldig kjekt fleksibelt for Viis å kunne ta bilder selv. 

Men, vi kjenner vår begrensning. Vi tar gode pressefotos. Andre tar enda bedre bilder. Viis har et godt kontaktnett på dette inkludert Bo Mathisen som tar vilt bra bilder, filmer, timelapse-er etc. Det koster litt, altså, men så er det klasse over sakene. 

 

Viis har ikke designere. Men, vi kan gi briefing og prosjektlede designere. Derfor kan vi utvikle logoer og profiler. 

En metode vi liker og mange i byråbransjen ikke liker, er å bruke 99designs.com.

Vår egen profil er utviklet der. 

Dersom man går til et byrå eller én designer med en logo/identitetsbriefing, så vil forslagene være farget av byrået/personens fortolkning og bakgrunn. Det kan treffe blink. Det kan også bli bom. Visuell identitet har en del med smak og behag å gjøre. Man kan forsøke å snakke seg bort i fra det, men det er vrient. Selv et profesjonelt og på alle måter godt forslag behøver nødvendigvis ikke å falle i smak hos mottakeren. 

Viis inviterer derfor til konkurranse på 99designs.com om f.eks. «Brand Identity Package»  Selve konkurransen koster en håndfull tusenlapper.

Du kan såklabert gjennomføre den selv. Men, da går du glipp av Viis sin kompetanse på gjennomføringen. Sammen med deg lager vi en god briefing for konkurransen. Så blir det en konkurranse hvor det kommer opp mange forslag fra mange forskjellige designere. 

Disse forslagene kan og må vi kommentere relativt intensivt, det er svært viktig. Vi gir stjerne-karakterer (1 til 5 stjerner) og vi gir konkrete, skriftlige innspill for å hjelpe deltakerne til å utvikle en logo og identitet som faller i smak. Du kan kommengere og Viis kan kommentere – eller vi kan sitte foran hver får skjerm og kommentere i kor.

Etter at vinneren er kåret, får vi overført filer og rettigheter fra 99designs.com. 

Etter konkurransen må ofte flere elementer designes. Da kan man bruke designeren som vant konkurransen hos 99designs eller hvem som helst annen. Bildekor, bannere, uniformer, profilmanual etc. etc.

Egentlig burde ingen gjennomføre en designutviklingsprosess uten å ha kjørte en runde på 99designs.com først. 

Navneprosesser

Firmanavn er viktig. Det er selskapets merkevare. Viis bistår i navneprosesser og det som hører til. 

Det er forskjellige innfallsvinkler til et merkenavn. Selv navn som kanskje i utgangspunktet ikke fungerer så godt kan likevel være gode greier. Folk i bilbransjen vet hva RSA Bil er for noe, enda navnet er veldig intetsigende. Fortsatt tenker mange "skipsrederi" når de hører navnet Anders Jahre. Thon er etternavnet til en mann som senere ble merkenavn for en hotellkjede. Mange folk vet til og med hva Jedematic er for noe. 

Etter at et navn er valgt så starter profileringen av navnet og virksomheten bak. Det er derfor alle vet at Apple ikke dyrker epler.

Det er litt forskjellig leire innenfor navnevalg. Viis har mest tro på navn som er relativt nøytrale i forhold til verdier og virksomhet, men som godt kan gi noen positive assosiasjoner som pirrer nysgjerrigheten og som passer inn i en historie om virksomheten. 

 

Gode assosiasjoner

Derfor liker vi Apple. Og vi liker Viis. Viis betyr ingenting, men gir assosiasjoner til flere ting vi vil bli assosiert med. 

Noen navnetyper fungerer dårlig. Dersom «Norsk septikkservice» utvider virksomheten til Sverige, så fungerer navnet dårlig. Da må man kanskje bytte navn eller etablere et datterselskap med annet navn. Dersom Norsk betongsag starter med betongstøping i Norge og Danmark, så blir navnet pussig. Concretia eller noe deromkring kan drive med det meste innenfor feltet i de fleste land. 

Navnet behøver rett og slett ikke på død og liv forklare hva virksomheten driver med. Kan ofte være bedre om navnet ikke gjør det, slik at det blir lettere å justere over tid. Slagord, visjoner etc. kan ta seg av forklaringsjobben. 

 

Gode navn

Viis gjennomfører navneprosesser og forutgående verdi- og visjonsprosesser. Veldig ofte er det viktig å ha organisasjonen med i slike prosesser. Andre ganger får vi en bestilling. Da setter vi i gang og bruker det vi kaller assosiasjonsmetoden. Kundene får en mengde ord, assosiasjoner og noen forslag til navn som kommer utav dette – med tilhørende beskrivelse. Det er ikke Viis som velger navnet. Derfor er det ikke garantert at vi finner frem til det. Men, det er garantert at vi bidrar til en fruktbar navne-prosess som kunden kan ta videre med eller uten vår assistanse. 

Her er par alternative fremgangsmåter:

A. Ledelse, styret o.a. kjører sin en verdi- og visjonsprosess. Resultatene presenteres for Viis. Viis kommer tilbake med konkrete forslag. 

B. Viis kjører en verdi- og visjonsprosess. Vi bruker 1/2 - 1 dag sammen. Viis inspirerer, deler i grupper hvor folk tillitsfullt og åpent kan være kreative, og bidrar som katalysator for gruppearbeidet. Resultatene havner på tavla. Vedtakene bør tas senere - godt å la navn modne litt. 

Det kan kanskje være lurt å kvalitetssikre navnet via et «patentbyrå»/IP-byrå i forhold til om andre har tatt det. Googling er også lurt – og; funker det i utlandet? Eller på nynorsk?

Kjekt om det er ledige nettadresser for navnene. 

 

Erfaren tekstforfatter skriver tekster

Viis skriver tekster. 

Vi har for eksempel skrevet tekstene til nettstedet vårt. 

Tekster er forskjellige: Reklametekster, reportasjer/artikler, redaksjonelle tekster, annonsetekster, responsutløsende tekster, brosjyretekster, faktaarktekster, e-post-tekster, kundecasetekster, fagartikler, bannertekster, presentasjoner, powerpointer, bloggtekster, film/videomanus, voiceover-tekster, emballasjetekster, webtekster... 

Viis skriver det meste av dette – og enda mer. Vi skriver gjerne tekster for søkemotoroptimalisering (SEO) når vi først er i gang. 

 

Kommunikasjonstekster

En hovedsak for Viis er å få budskapene tydelig frem. 

Det meste Viis gjør er kommunikasjonstekster – gjerne litt lengre tekster enn "onelinere". Mange ganger kan vi med noen timers innsats klare å formidle budskap som avsenderen har slitt lenge med å formulere selv. 

Christian i Viis har skrevet veldig mange forskjellige typer tekster. Det er litt praktisk for kundene til Viis, da blir det ikke så mange tekstforfattere å måtte forholde seg til. 

Viis konkurrerer ikke med reklamebyråer på tekst. Gode reklamebyråer har en vidunderlig evne til å bruke dramatiseringsteknikker for å tydeliggjøre poenger. Bak en god reklametekst kan det ligge temmelig mange timers forarbeid. Ikke bare fra tekstforfatteren, men fra et stort, kreativt team og det kan koste temmelig mye.

Christian i Viis har jobbet i reklamebyråer med slike tekster, så han skriver en del slike saker også. Spesielt skolert er han i responsutløsende markedsføring. Det er ekstra artig nå, for web, eDM og netthandel har boostet behovet for tekster som skal utløse handling hos leseren.  

 

Tekst med tone

En annen sak med tekster, er at de har sin tone - "tone of voice". På nettstedet her er Viis ganske muntlig, litt sleivete og i blant tøysete. Det passer bra i det daglige arbeidet med kreativ kommunikasjon.

Men, formen vi har her ville være totalt uaktuell for mange av kundene våre. 

Derfor søker vi oss inn på kundenes tone. Mange ganger tar vi den med en gang, andre ganger må vi prøve og feile litt. 

Andre ganger trenger kundene å finne sin egen tone. Da hjelper vi med det og får det på plass over tid. 

Over tid forsøker Viis å bidra til forenkling av språk og tone. Kortere setninger (setter punktum), aktiv form fremfor passiv form, unngå "man, en". 

 

Gjenbruk

Gode tekster kan du bruke flere steder. En tekst i pressemelding kan lett bli til blogginnlegg. Et blogginnlegg har kanskje potensial til å bli en kronikk eller leserinnlegg. Litt redigering i webtekst, og du kan nærme deg en eDM/et elektronisk nyhetsbrev. 

Viis er opptatt av å skape mer verdi ut av tekster ved å gjenbruke dem. 

 

 

Viis er kommunikasjonspraktikere™ som får ting gjort.

Her er konkrete eksempler på oppgaver vi løser i egen regi og med samarbeidspartnere. Kjært barn har mange navn – for gjenkjennelsens skyld lister vi opp flere ord/oppgaver som er benevnelser for det samme (for eksempel artikkel og blogginnlegg). 

Pressemeldinger

Mediekontakt

Reportasjer

Artikler

Blogg

Blogginnlegg

Kommunikasjonsrådgivning

Markedsføringsrådgivning

Innholdsmarkedsføring/content marketing

Sparringspartner på løst og fast innenfor omdømme, markedsføring og relasjonsbygging

Identitetsprosesser

Pressefoto

Websider, tekst og innhold

Websider, utvikler og vedlikeholder basert på Joomla og maler/templates

Søkemotoroptimalisering (synliggjøring på Google o.a.)

Websider, metadata

Leserinnlegg/kronikker

Nyhetsbrev, elektroniske

Nyhetsbrev, papir

Facebook-innhold/oppdateringer

Twitter-innhold/meldinger/oppdateringer

LinkedIN-oppdateringer

Promotering av innlegg på Facebook, Twitter og andre sosiale medier

Sosiale medier (andre), oppdateringer

Presentasjoner/powerpointer

Animasjoner

Kampanjeplaner

Årshjul

Kommunikasjonsplaner (taktikk/strategi)

Brosjyrer

Produktpresentasjoner

Faktaark

Års- og kvartals/tertialrapporter

Små arrangementer

Journalistikk

Kommunikasjonssjef til leie (oppdrag med å ivareta oppgavene til kommunikasjonssjef)

Markedssjef til leie (oppdrag med å ivareta oppgavene til kommunikasjonssjef) 

 

Viis lager innhold og tar ansvar for å oppdatere nyhetsrom. 

Mange virksomheter bygger opp nyhetsrom for å gi media og andre målgrupper enkel tilgang til innhold som tekst, bilder, illustrasjoner, statistikk og rapporter. 

Nyhetsrommene kan ligge hos egne tilbydere av nyhetsrom-tjenester eller være en del av ordinære nettsteder/weber/hjemmesider. Det er viktig at rommene er godt tilgjengelig for søkemaskiner, særlig Google.

Rommene gir mulighet for å formidle saker som ikke nødvendigvis er nyhetsorienterte. Saker som ”slik skifter du dekk”, ”slik pusser du opp”, ”6 gode råd for….”, ”slik gjør du hagen klar for våren” og ”slik får du ungene i aktivitet på hytta” er ikke tidsaktuelle på samme måte som ”Norge vant gull i VM”, men er like fullt interessant tema/featurestoff for media. Når stoffet er lett tilgjengelig i nyhetsrom, øker sannsynligheten for at det blir brukt sammenlignet med at media selv må ta kontakt eller det blir massedistribuert én gang som pressemelding. 

 

Viis lager innhold – content.

Vi lager tekst, foto, film, animasjoner og gif-er for mange kanaler som for eksempel websider, news rooms, elektroniske nyhetsbrev/mails, brosjyrer, årsrapporter, faktaark og bruksanvisninger. 

Vår innfallsvinkel til innhold er markedsstrategi/taktikk, kommunikasjonsjournalistikk og reklame. 

Innholdet gjelder områder og temaer som virksomheten ønsker formidlet til sine interne eller eksterne målgrupper, også løsrevet fra om det har nyhetens interesse. 

Les mer: Nyhetsorientert mediekontakt

 

Viis jobber mye med mediekontakt. Vi er på vårt beste når vi får jobbe jevnt, systematisk og riktig dypt ned i kundenes problemstillinger. 

Vi jobber med mediekontakt hovedsakelig på en prejournalistisk måte. I likhet med en uavhengig redaksjon, leter vi etter nyheter ut i fra nyhetskriterier som nytt, ukjent, annerledes, aktuelt, sesongbetont, uvanlig, kult, betydelig, synspunkter/meninger, oppsiktsvekkende, dramatisk, konflikt og truende. Søkeområdet vårt berører kundens virksomhet bredt; drift/virksomheten, bransjer og bransjekilder, deltakelse på arrangementer inkludert talerstoler, samarbeidspartnere, medarbeidere og medarbeideres fag/kunnskap.

Les mer: Nyhetsrom med tematisk/featurepreget mediekontakt.

Når vi i det hele tatt har mediekontakt som en tjeneste, er det ut i fra en observasjon av at mange virksomheter har mye å bidra med i det offentlige rom uten riktig å ha kunnskap om hvordan eller mulighet til å prioritere kontakt med media. I hverdagen er du nødt til å prioritere virksomhetsdriften inkludert produksjon, planlegging, kunder, medarbeidere, medlemmer, innbyggere, eiere og IT-systemer. Mediekontakt må du derimot ikke på samme måte prioritere i dag, i morgen, i denne uken eller neste måned. Men, dersom du aldri får fulgt opp media så kan det være en forsømmelse eller innebære at du går glipp av muligheter. 

Når Viis jobber mye med nyhetsorientert mediekontakt, er det fordi vår erfaring er at slike saker slår best an over tid både hos redaksjonene og kundene. Sakene er ikke konstruerte mediesaker, men trukket frem med nyhetsblikk. Da blir de relevante for redaksjoner å vurdere og for kunder å stå bak. Redaksjonene er lite interessert i saker som handler om bedriftens ordinære, indre liv – sånne ”kunne du tenke deg å skrive litt om oss om noe”-saker. 

Primært ønsker Viis å jobbe jevnt og trutt over flere år for kundene våre med et visst volum på antall utspill (ikke bare en gang i blant). 

Det er mange årsaker til dette.

Virksomheter blir stort sett bare synlige i offentligheten dersom de er aktive regelmessig – drypp blir fort glemt (men, bevares, kan også være nyttig). Virksomheter som ser etter nyheter i egen virksomhet regelmessig vil få et bedre blikk for saker, bidra sterkere i det offentlige rom og få oppleve hvordan nyhetsblikket kan være inspirerende også i forhold til utvikling av egen virksomhet. 

Samtidig får Viis jevn innsikt i hva som skjer og kan være egnet for media. En del saker er åpenbare nyhetssaker, så som store investeringer, store kontrakter, oppkjøp og fusjoner. Slike saker kommer når de kommer, og Viis bidrar stødig og systematisk med formidlingen. Mer krevende nyhetsmessig er å finne og forme sakene som er uten umiddelbart nyhetsaspekt. Viis har sin store styrke i kombinasjonen av å kjøre både de åpenbare sakene og få ut saker som er krevende å lage. Da graver vi oss ofte langt ned i dybden i kundens fag og kjerneproblemstillinger. 

Viis er i kontakt med mange journalister. Vi gjør det alltid klart hvem Viis er og hvem som er oppdragsgiver. Vi gjør det dessuten klart for journalister når de får en sak alene (eksklusivt) eller om vi går til flere medier samtidig. Innspillene vi gjør er alltid forankret hos oppdragsgiver. Vi legger vekt på både det skriftlige og visuelle. Vi tar alltid kontakt med journalister med en godt forberedt sak, ikke på grunnlag av vennskap eller kjennskap. 

 

Handling før strategiene

Identiteten til Viis er å være handlingsorienterte kommunikasjonspraktikere™. Kan ikke Viis strategi? Joda, du må være en god strateg for å være en god kommunikasjonspraktiker™.

I Viis selger vi oss ikke inn på kommunikasjonsstrategiene, men på handling. Vi setter i gang med helt spesifikke tiltak og leverer dette godt. Kanskje en reportasje, kanskje litt mediekontakt eller et pressefoto. Slik at kundene finner ut om Viis er noe for dem. 

Det går nemlig helt fint for et byrå å gjennomføre oppdrag uten å lage en strategi først. De fleste virksomheter har nemlig en kommunikasjonsstrategi allerede, selv om den ikke er skrevet ned. 

Ta kontakt for å høre mer! 

Viis er kommunikasjonsstrategi "live"

Der det mangler på kommunikasjonsstrategi, supplerer Viis med fagkunnskap og lang erfaring. Vi tenker før vi handler. Etterhvert lærer vi kundene godt å kjenne og kommer i posisjon til å gi gode, innsiktsfulle, strategiske råd.

Om ikke før, så kan vi iallfall da også bidra til en skriftlig kommunikasjonsstrategi.

Gode på det

Mange byråer har kommunikasjonsstrategi som utgangspunkt og hovedidentitet. Viis har valgt handling som utgangspunkt fordi vi liker når det skjer noe og fordi strategimiljøet vårt er lite.