Smått og stort

Om ideer og kommunikasjon.

Apple sikkerhet - råd og tips

I Viis bruker vi Mac og Christian har vært IT-sjef for Mac-miljø lenge. Sikkerhet er en naturlig del av IT-arbeidet. Her får du noen råd som også kan være nyttige for andre IT-miljøer. 

Les mer …

Sertifikat for verifisert avsender og kryptert amail

En del av hverdagen for et kommunikasjonsbyrå som Viis er å behandle fortrolig informasjon. Jeg og de fleste mottar spam fra mottakere som utgir seg for andre, og det er faktisk relativt lett for deg selv å sende emailer med avsendernavn og -adresse til hvem som helst andre. Dog vil svarene på mailene gå til adressens rette eier. I en typisk spam-mail fra "Apple" eller "Google" så vil det ligge en emailadresse som inneholder noe helt annet enn @apple.com eller @google.com – å kikke på dette er for øvrig en super måte å avsløre om en mail er spam eller ikke. 

Les mer …

Digital kompetanse i byrå

Tekstforfatter. Webutvikler. kommunikasjonsrådgiver. Hver for seg eller alt i ett? 

Noe entydig svar på det får vi aldri. Noen ganger lønner det seg ikke å være for bred i leveransene, men heller rendyrke en rolle. Andre ganger er det smartere og rimeligere å gjøre flere ting samtidig. 

Viis inntat forskjellige roller i forskjellige prosjekter. Uansett tenker vi digitalt. Stort sett alt skal på nett i en eller annen form, på nettsteder, intranett, diskusjonsfora og sosiale medier. 

Les mer …

Godt samliv! fra BUFdir ble tekstbearbeidet av Christian i Viis

Viis passer veldig godt for visse kunder. 

Byrået er supert for små og mellomstore virksomheter som trenger et byrå med bredt tjenestespekter, høy effektivitet og lave priser (mye kunnskap samlet i ett/få hoder, færre som skriver timer per leveranse). Slik som Traveltext

Viis konkurrerer dessuten med ethvert digert byrå overfor kunder av alle størrelser på visse spesialområder: Mediekontakt og tekst

La oss forklare dette i lange trekk. 

 

Over langen

Først om Viis som fullservicebyrå: Viis liker lange kunderelasjoner fordi vi ønsker å bidra over tid. Det kan være aldeles storartet med store, kreative PR- og reklamekampanjer, men dersom det bare blir store kampanjer og ingenting i mellom så blir effekten av investeringene i storkampanjene ofte dårlig. Omdømme er noe du bygger over tid. 

Les mer …

Lykkeligvis lykkes Viis med å bidra til å frembringe gode saker i media. 

Kunder blir glade og kry over dette. De vil dessuten gjerne forlenge oppmerksomheten ved å publisere presseklippet på sine egne websider / sitt eget nettsted, LinkedIN, Facebook, Twitter osv. 

Er det lov? Her får du noen tanker om det. Viis tar ikke ansvaret – sjekk med en jurist. 

Les mer …

Problemstillingen om hvem som skal uttale seg til pressen dukker opp hos alle Viis jobber med mediekontakt for. 

Svaret er: Betinget. 

Noen virksomheter er nokså ukjente i offentligheten og ønsker å gjøre det ekstra lett for media å finne frem til rette vedkommende. Da er kontaktpersonen daglig leder. I store virksomheter går henvendelsene naturlig til kommunikasjonssjefen. 

Andre virksomheter vil sikre seg stram regi på mediekontakten, og har noen få pressetalspersoner.

Les mer …